همه چیز درباره سند بلاست

همه چیز درباره سند بلاست

همه چیز درباره سند بلاست

سندبلاست فرآیندی است که به وسیله آن سطح مورد نظری که می‌خواهیم برای رنگ کاری آماده کنیم توسط ذره‌های ساینده تحت فشار هوا روی قطعات فولادی پاشیده می‌شود.

واژه سندبلاست (sandblast) یک واژه انگلیسی است. سند (sand) به معنی ماسه و بلاست (blast) به معنی انفجار و پرتاب می‌باشد. در اصطلاح از سیلیس پاشی یا پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا را سندبلاست می گویند. کاربرد این دستگاه جهت تمیزکاری سطوح فلزات، چوب، سنگ و شیشه کاربرد دارد و وجود آن بسیار حایز اهمیت است. انواع ماسه و سیلیس برای تمیزکاری استفاده می‌گردد. 

 

در مورد سند بلاست چه می دانید؟

فرآیندی که به موجب آن ذرات تحت فشار هوا روی قطعات شیشه‌ای و فولادی پاشیده می‌شوند تا برای انجام کارهایی مثل رنگ کاری و حکاکی آماده شوند. تمیز کردن سطوح قطعات برای رنگ کاری و دیگر فرآیندهای مورد نظر ما از عمده ترین دلایلی است که باعث استفاده از سند بلاست شده است.

نوع دیگری از فرآیند ساب‌پاشی وجوددارد که در آن برای تمیزکاری سطح فلز از طریق پاشیدن جریان پرسرعتی از ماسه یا ماده ساینده دیگر استفاده می‌شود که آن را شن‌زنی می‌نامند.

 

تاریخچه سند بلاست

تاریخچه سندبلاست برمی‌گردد به داستانی که نقش اول آن ژنرال بنجامین سیلگمن است؛ ماجرا ازاین‌قرار است که یک روز جنرال بنجامین تیلگمن (اختراع کننده‌ی اولین دستگاه سند بلاست در دنیا)، در کلبه چوبی خود در قرارگاهی نظامی مشغول استراحت بود که در آن محل طوفان شن بسیار شدیدی رخ داد.

بنجامین پس از اتمام طوفان، می‌خواهد از پنجره اتاق خود به بیرون نگاهی بیندازد که مسئله‌ای پیش‌ پا افتاده توجه او را از طوفان شن به شیشه پنجره اتاقش جلب می‌کند، شیشه اتاق در اثر برخورد ذرات شن در طی طوفان، مات شده و این مسئله بود که بنجامین را به فکر وا‌داشت تا جرقه اختراع وسیله‌ای که با آن بتوان ذرات شن را با سرعت زیاد بر روی سطح قطعات پرتاب کرد در ذهن او شکل گیرد و اولین دستگاه سند بلاست جهان اختراع شود.

دقت مثال‌زدنی این ژنرال آمریکایی خدمتی بزرگ را به جامعه بشریت عرضه نموده ست و او را به مردی بزرگ و پدر سند بلاست جهان تبدیل کرده ست، او با دقت در این پدیده ساده اما مهم و کشف روش سند بلاست توانست روش قدیمی تمیزکاری و آماده‌سازی سطوح را که در بسیاری از موارد گران و غیرممکن بود کنار بگذارد و سند بلاست را به‌عنوان فرآیندی باصرفه، کارآمد و پربازده به جهانیان معرفی کند.

 

کاربرد سند بلاست

  • از این فرآیند برای انجام کارهایی مثل زنگ‌زدایی، ماسه‌زدایی و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات یا صیقل دادن استفاده می‌شود.
  • گاهی اوقات برای پاکیزه نگه داشتن انواع قالب‌های صنعتی، زبر کردن قطعات، عملیات لعاب‌کاری و تفلون کاری برای کیفیت بخشیدن و استفاده طولانی مدت از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سندبلاست همچنین در آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاری‌های صنعتی، تزئینی یا رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از دیگر موارد کاربرد سندبلاست می‌توان به حکاکی انواع نوشته و نقش‌های مختلف و برجسته‌کاری آن‌ها بر روی سطوح شیشه‌ای، چوبی، ام‌دی‌اف، کاشی، سرامیک اشاره کرد که بیشترین استفاده آنها برای انجام امور تجاری و تبلیغاتی و تزئینات دکور می‌باشد.

 

دلیل استفاد از ند بلاست

شاید اگر سندبلاست ابداع نمی‌شد استفاده از بسیاری از مواد گران که مورد نیاز هستند غیرممکن می‌شد. چراکه استفاده از هر روش دیگری به جز سندبلاست برای صیقل دادن مواد و آماده کردن آنها برای استفاده باعث می‌شد آن فرآیند، فرایندی مقرون به صرفه نباشد و مدت زمانی که برای انجام آن لازم است بسیار طولانی شود در حالیکه سندبلاست روشی باصرفه، کارآمد و پربازده می‌باشد.

 

تجهیزاتی که در سند بلاست استفاده می شود

  • دیگ سندبلاست
  • کمپرسور هوا
  • نازل سندبلاست

 

موارد استفاده از سند بلاست
  • زنگ زدایی، ماسه زدایی، و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات.
  • پوایش مات و تمیز کاری انواع قالبهای صنعتی.
  • زبر کردن سطوح قطعات ( با استفاده از ساینده های مخصوص ) جهت بهینه انجام شدن عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت یهتر.
  • آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاریهای صنعتی، تزئینی یا رنگ.
  • مات کاری، تمیز کاری و آماده کردن قطعات (سندینگ – sanding ) جهت ارائه در بازار را میتوان انجام داد.
  • حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گود برداری و یا برجسته کاری آنها برروی سطوح شیشه ای، چوبی، MDF، کاشی، سرامیک و طلق که بیشتر برای انجام امور تجاری، تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفاده میباشد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.