آشنایی با رنگ الکترواستاتیک

آشنایی با رنگ الکترواستاتیک

آشنایی با رنگ الکترواستاتیک

رنگ ھای پودری الکترواستاتیک ذرات جامد با اندازه ی بسیار کوچکی ھستند که ھمانطور که از نام آنھا مشخص است، دارای بار مغناطیسی می باشند. این پودرھا با تفنگ ھای مخصوصی بر روی سطح مورد نظر پاشش می شوند و به دلیل بار مغناطیسی داشتن شان، بصورت یکپارچه و یکدست بر روی سطوح می نشینند. سپس سطوح پوشیده شده توسط این رنگ ھا برای پخت شدن رنگ در کوره ھای حرارتی، در دمای بین ١٨٠ تا ٢٢٠ درجه عمل آوری می شوند.

 

رنگ پودری چیست؟

پودر رنگ از ذرات ریز و خشک رزین و رنگدانه تشکیل شده است. این پودر توسط تپانچه پاششی مشابه پیستوله‌ی پاشش رنگ مایع، روی سطح محصول اعمال می‌شود. تفاوت تپانچه‌ی پاشش رنگ‌های پودری وجود شارژ الکترواستاتیکی در ذرات رزین است. در این روش، محصول فلزی به ارت زمین وصل می‌شود و هنگام پاشش، ذرات را مانند آهن‌ربا به خود جذب می‌کند. در نتیجه ذرات به فلز می‌چسبند و سپس در کوره‌های صنعتی مخصوص تا ۴۰۰ درجه فارنهایت پخته می‌شوند. رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش می‌شود و نتیجه کار سطحی یکدست، صخیم و مقاوم خواهد بود.

 

تاریخچه رنگ الکترواستاتیک

در سال ۱۹۶۱ یک موسسه آلمانی از اکسترودر همراه با حرارت برای تولید پیوسته خمیر رنگ پودری استفاده کرد. در همین سال ها روش الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی با رنگ های پودری توسط کمپانی شل (shell) در انگلستان ابداع گردید این نوع پوشش ها در اروپا و امریکا مورد توجه واقع نشد. علت آن گران قیمت بودن این نوع پوشش های پودری در مقایسه با رنگ های اپوکسی، پلی استری و هیبریدی بود.

 

مزایا رنگ الکترواستاتیک

  • امکان دور پوشانی خوب
  • سهولت فرایند
  • امکان ایجاد لایه نازکی از رنگ
  • پوشش دهی خوب
  • کنترل دمای کوره

 

معایب رنگ الکترواستاتیک

  • هزینه زیاد تجهیزات
  • غیرقابل حمل و فرایند کارگاهی
  • ظرفیت تجهیزات ، اندازه قطعه را محدود می کند.

 

رایج ترین روش پاشش پودر الکترواستاتیک

متداولترین روش پاشش پودر بوسیله پیستوله الکترواستاتیک است که دو نوع روش برای شارژ الکتریکی وجود دارد.

شارژ کرونا: عملکرد آن به اینصورت است که بر اثر اختلاف ولتاژ بین پیستوله و محصول باعث شارژ ذرات پودری شده و آنها به سمت محصول می روند.

شارژ ترایبو: بر اثر مالش با سطوح داخلی پیستوله الکترواستاتیک شارژ و با برخورد ذرات پودر با سطح داخلی پیستوله ( از جنس تفلون) بار الکتریکی را از دست می دهد به کمک جریان هوا به سمت محصول پرتاب می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.